Előre leszögezem: a téma nem az én fejemből pattant ki (Tavi a blogján hasonló témában nyilatkozott egy pár hónapja és én azóta tervezgettem, hogy nekem is ki kéne fejtenem a véleményem), mostanában egyre több helyen és egyre többször merül fel ugyanez a probléma. Figyelem rendkívül hosszú és elmélkedő post következik, érdeklődőknek a nyíl után.

Kezdjük talán a tényekkel: mivel az Internet egyre elterjedtebbé válik, így természetesen egyre nagyobb teret hódítanak maguknak az internetes hírforrások, videómegosztók és egyéb, az életünket kényelmessé és kellemesebbé (legalábbis remélem) tevő oldalak és alkalmazások. Persze a blogok népszerűsége is folyamatosan növekszik és ez egy fajta evolúcióhoz vezetett az elektronikus napló írásban (bár én ezt a naplóírást nem tartom már annyira megfelelőnek a jelenség leírásához, na de mit tegyen az ember lánya ha el akarja kerülni a szóismétlést). Eleinte a blog valóban "csak" egy internetes napló volt, amelyben az exchibicionista vagy a barátaiktól, családjuktól távol kerülő emberek megosztották mindennapjaikat az arra kíváncsiakkal. Azonban ez mára igen csak megváltozott előtérbe kerültek az úgy nevezet tematikus blogok (mint például az enyém is) és ezzel elindult a nagy vita.

A statisztikák ugyanis azt mutatják, hogy bizonyos magazinok eladásai jelentősen visszaestek az internet elterjedése óta, és sok szerkesztő ezért a blogokat és a blog írókat vádolja (és ez természetesen nemcsak a divattal kapcsolatos lapokra vonatkozik, ugyanez a tendencia az összes többi kiadványra igaz). Ebben egyfelől teljesen igazuk van, hiszen a naprakészségben a twitter és a youtube korában már nem tudnak versenyezni, az olvasók pedig nyilván nem akarnak lemaradni. A magazinok így tehát bevételtől esnek el, hiszen lekopnak azok, akik a lapokat azért veszik, hogy minél frissebb információhoz jussanak. Most akkor osztunk-szorzunk és kijön, hogy a blogok a hibásak, hiszen se árban, se az információ gyors megosztásában nem vagyunk képesek felülmúlni őket. Logikus, vagy mégse?

Hiszen ennyire egyszerű lenne ez a képlet, a magazin csak azért kell, hogy minél gyorsabban információt szerezünk? Azaz igazság, hogy én ezt nem hiszem.Vegyük alapul pédául az amerikai Voguet. Ha jól sejtem a lap statisztikáik mit sem romlottak az utóbbi pár évben (természetesen nem az ideire gondolok), annak ellenére, hogy divattal foglalkozó blogok száma folyamatosan csak növekszik. Vajon ennek mi lehet az oka? Egy részről nem szabad persze elhanyagolni a lap presztízsét, Voguet olvasni mindig a egy fajta különleges státuszt jelentette (egészen 1892 óta), de ez a frissen indult lapoknak nem sokat segít, ők nyilván nem rendelkeznek ezzel az előnnyel, mégis nagyon sok rendkívül sikeres. Maradjunk még mindig az érzelmi tényezőknél, a második ok amiért egy blog nem helyettesíthet egy jó magazint, azaz élmény, hogy ott érzem a kezemben a lapokat (nyilván ez más mértékben befolyásolja az egyes embereket) és ez semmi kép sem elhanyagolandó. Fényezhettem, újítgathatom a blogot én mindig, de azt az érzést sosem fogom tudni elérni, hogy most te egy frissen nyomott (vagy nem annyira) magazint tartasz a kezedben. De ami talán a legfontosabb egy magazin szempontjából az az abban megjelenő cikkek és fotósorozatok minősége (nyilván ezért is hoztam fel az amerikai Vogue-t példának, hisz köztudott, hogy Anna Wintour (a főszerkesztő) a lelket is kihajtja az embereiből, hogy a cikkek és a képek a lehető legjobb minőségűek legyenek; de említhettem volna még a Numérot vagy akár a Glamourt is). Hiszen a cikkeket profi, képzett, tapasztalt újságírók írják (jó esetben), míg a blogok szerkesztői általában csak lelkes amatőrök. Persze azt sem szabad alábecsülnük, hogy egy cikk megírásásval általában hosszabb időt töltenek, utánajárnak, szakértőket kérdeznek meg, így a magazinban megjelenő adatok sokkal pontosabbak és megbízhatóbbak, mint egy blogon (persze az is igaz, hogy a magazinoknál állandó határidők vannak, ami azért nem mindig hat kedvezően, míg egy blogon akkor postolok amikor kedvem tartja).

Na most szépen összefoglaltam, hogy mik a magazinok előnyei, hátrányai, de akkor hogyan tovább? Nyilván a nyomtatott sajtó, ha meg akarja tartani kedvező helyzetét, nem hagyhatja figyelmen kívül az internet adta esélyeket és kockázatokat. Egyrész ugye a világháló nagyon jó lehetőségeket nyújt ahhoz, hogy közvetlenebb kapcsolatot ápoljunk az olvasókkal. Így szinte már minden lapnak van site-ja, amelyen általában megtalálható az egyes szerkesztők, szakemberek blogja. Aztán nem szabad elhanyagolni a blogírók véleményvezető szerepét sem (hopp a marketing tudásom előjön). Ha a magazin maga mellé tud állítani egy témában jártas, jó blogert, akinek nagy az olvasóközönsége és adnak a véleményére, hatalmas előnyökre tehet szert (ingyen reklám, új vevők, jó hírnév). Úgy látom, hogy ezt a magyar magazinok közül főleg a Glamour használja ki nagyon ügyesen. És persze azzal is lehet számolni, hogy egy-egy blogolóról kiderülhet, hogy rendkívül jó újságíró (lásd például a Betonpanda szerkesztőjét, aki a The Room magazinnál kapott állásajánlatot) és ezzel sokszor még a betanítás egy részét is meg lehet spórolni, hiszen az adott személy már a blog írás alatt szerezhetett tapasztalatokat arról, hogy a közönség mit és hogyan vár.

Szóval jól látszik, hogy megfelelő hozzáállással a magazinok igen is fent tudnak maradni, és egyáltalán nincs félni valójuk a blogoktól, sőt akár még előnyt is kovácsolhatnak a létezésükből. Meg hát persze azt sem szabad elfelejteni, hogy a blogerek is elég erősen támaszkodnak az írott sajtóra (meg lehet nézni például engem hányszor postolok magazinokban megjelent fotósorozatokat, vagy hányszor hivatkozom rájuk).

Na szép hosszú, remélem elég átfogó postot sikerült összehoznom, remélem tetszett.

Szerző: Sellith  2009.11.17. 17:50 Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://thoth.blog.hu/api/trackback/id/tr721532335

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása